Krzysztof Czerwionka to wybitny polski żeglarz, który zapisał się w historii polskiego sportu żeglarskiego. Urodził się 23 lutego 1959 roku w Wejherowie, a swoje pasje i umiejętności związał z morskim światem od najmłodszych lat.
W 1993 roku dokonał niezwykłego wyczynu, samotnie przepływając Atlantyk. Ta wyprawa była nie tylko wymogiem fizycznym, ale także psychologicznym, testując granice jego umiejętności i determinacji.
Dodatkowo, na przełomie grudnia i stycznia 1993/1994, żeglował Morzem Północnym oraz Morzem Bałtyckim na jachcie s/y Aurora. Jego osiągnięcia w żeglarstwie są nie tylko osobistą triumphą, ale również inspiracją dla wielu miłośników sportów wodnych.
Życiorys
Krzysztof Czerwionka przyszedł na świat w Wejherowie, gdzie ukończył podstawową edukację w Szkole Podstawowej Nr 4. Dalej kontynuował naukę w Technikum Budowlanym, które mieści się w Zespole Szkół Budowlanych w Gdańsku-Wrzeszczu. W trakcie studiów na Uniwersytecie Gdańskim podjął wysiłki mające na celu negocjację korzystnej ceny za projekt jachtu o nazwie „RUDY”, autorstwa Zbigniewa Milewskiego, którego konstrukcję rozpoczął własnoręcznie, stosując metodę gospodarczą.
W swojej karierze zawodowej. Krzysztof pracował jako pracownik fizyczny, angażując się w prace na wysokościach z wykorzystaniem technik alpinistycznych, którymi posługiwał się w Spółdzielni Usług Wysokościowych w Gdańsku. Jego pierwsze doświadczenia w żeglarstwie miały miejsce w 3WDH, gdzie żeglował na różnych jednostkach, takich jak jachty typu „Wydra”, „Omega”, „DZ”, a także na szalupie „Magda” podczas rejsów po akwenach szródlądowych, jak Szkarpawa, Nogat czy Wisła – z Krakowa do Gdańska, Jeziorak. W swoich późniejszych latach zdobywał doświadczenie na zróżnicowanych jednostkach, takich jak Zawisza Czarny z kapitanem Janem Ludwigiem, s/y Wędrownik z kapitanem Ryszardem Sakowiczem oraz wiele innych, wśród których znajdowały się takie jachty jak s/y Freya i s/y Mestwin.
W 1982 roku Krzysztof zdecydował się na rozwiązanie umowy o pracę, co było spowodowane brakiem zgody na jego planowany rejs żeglarski. Uczestniczył w licznych klubach żeglarskich, w tym HJK Wodnik oraz Jachtklubie Stoczni Gdańskiej, a także Assocjacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W roku 1983, dzięki swoim umiejętnościom, zdał egzamin na stopień Instruktora Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego.
W 1993 roku zrealizował swój marzenie – samotny rejs przez Atlantyk. Jacht, na którym płynął, pochodził z budowy stoczni jachtowej George Lawley&Sons z Bostonu, a jego projekt stworzyło znane biuro konstrukcji jachtowych Sparkman & Stephens. Nowy właściciel nazwał jacht Aurora, pozostawiając mu pierwotną nazwę, wierząc, że przyniesie mu szczęście. Rozpoczął rejs z Riverside NJ, gdzie odwiedził takie miejsca jak Filadelfia, Cape May, Norfolk oraz Bermudy. Niestety, w pewnym momencie napotkał problemy z silnikiem, co zmusiło go do kontynuacji rejsu napotykając duże trudności z kadłubem.
Następnym przystankiem były Azory, skąd skierował się w stronę Europy, odwiedzając m.in. Cherbourg, Helgoland, czy Kanał Kiloński. Do Gdyni dotarł 21 stycznia 1994 roku, przepływając łącznie 6743Nm. Pomimo iż przybył z pewnymi nieprawidłowościami, jego osiągnięcie zostało dostrzeżone jako istotny argument w dyskusjach dotyczących liberalizacji przepisów dotyczących żeglarstwa w Polsce, inspirowanych przykładami z krajów o silnych tradycjach żeglarskich, takich jak Wielka Brytania czy Francja.
Po powrocie zdał egzamin kapitański, a komisja końcowa zauważyła: „Chodzi jak prawdziwy marynarz”.
Nagrody
- II Honorowa Nagroda Rejs Roku 1987 za rejs s/y Gedania do Australii,
- III Honorowa Nagroda Rejs Roku 1994 za samotny rejs z Chesapeake Bay do Gdyni, mimo cierpiącego na odmrożenia stóp,
- Wyróżnienie Rejs Roku 1994 za transatlantycki rejs Pogorią z Gdyni na Wielkie Jeziora Amerykańskie,
- W 1994 roku miesięcznik „Żagle” przyznał mu nagrodę za samotny rejs transatlantycki z USA do Polski w trudnych warunkach,
- 21 stycznia 1995 Komisja Turystyki Żeglarskiej przyznała mu Dużą Złotą Żeglarską Odznakę Turystyczną z 3 diamentami,
- 10 marca 1995 Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze wyróżniło go Złotą Honorową Odznaką PTTK.
Przypisy
- J. Knabe Ważne wydarzenia z powojennej historii Polonii żeglarskiej, Żeglarz, nr 161, (2006)
- Krzysztof Czerwionka. Gorzki smak zwycięstwa. „Głos Wybrzeża”. 03.1995 r. s. 9.
- 25-lecie Rejsu Roku. „Głos Wybrzeża”. 03.03.1995 r. s. 5.
- Jerz Kuliński. Druh Krzysztof cumuje w Gdyni. „Żeglarz”. 01.1995 r. s. 7.
- Dana Parnell. Niagara leads the way for Tall Ships '94. „Weekender Metro”. 09.07.1994 r. s. 1.
- Marek Błuś. Wystrzał z Aurory. „Gazeta Morska”. 18.03.1994 r. s. 9.
- Grażyna Murawska. Przypłynął argument. „Gazeta Morska”. 21.01.1994-18.03.1994 r.
- Ewa Zwierzycka. Samotnie przez Atlantyk. „Dziennik Bałtycki”. 04.02.1994 r. s. 4.
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Ryszard Kunze | Andrzej Rojewski | Anna Jakubiuk | Karol Piątek | Kinga Baranowska | Marta Kąkol | Rafał Karcz | Marta Jeschke | Paweł Poljański | Marcin Miotk | Paweł Czoska | Henryk Dampc | Andrzej Marchel | Kacper Formela | Hubert Skrzypczak | Marcin Chabowski (lekkoatleta) | Małgorzata Ławrynowicz | Stanisław Wawrzyńczyk | Henryk Szczepański | Łukasz RatajczakOceń: Krzysztof Czerwionka